fridarannar

Alla inlägg under november 2010

Av Frida Rännar - 22 november 2010 21:55

Idag blev det skritt för lilla Grå. Han fick gå ungefär 40 min i skrittmaskinen då underlaget var riktigt bra!


Pysslade och gosade med honom en stund efteråt..


  

Av Frida Rännar - 21 november 2010 20:43

Idag var det banträning och Jackpot var ännu mer laddad än igår.

I början var han kanonbra men när vi skulle börja hoppa så var han PÅ TOK för känslig för alla mina hjälper och sporrarna som jag alltid rider med. Han slingrade sig och tryckte iväg på fart på alla små hinder och var allmänt spänd. Min känsla är att han blev så väldigt känslig efter allt markarbete vi gjort som uppvärmning både igår och idag och alla mina hjälper som jag i normala fall rider med blev alldeles för mycket.

Jag tyckte det var bra ändå att hans "spända" sida kom fram på träningen då det är en del av mitt problem. Emma däremot var inte så orolig hon sa att han skulle ge sig då vi tog upp hindrena.

Sagt och gjort, jag försökte jobba honom på dom små hindrena och lossa honom mellan så han skulle spänna av lite.

Till sist tog vi upp banan på 130 cm och han var HELT klockren. Lyssnade på mig, hoppade kanonsprång och var jätte koncentrerad.

Dagens träning = Super!   


Tyvärr glömde jag kameran hemma men jag kan bjuda på en dålig filmkvalité från mobilen.


Av Frida Rännar - 20 november 2010 22:54

   Ikväll hade vi träning för Emma och Jackpot skötte sig exemplariskt!


Började i vanlig ordning med mycket markarbete och han var kanonfin. Allting kändes så enkelt. Skänkelvikningar, öka-minska, förvänd galopp...m.m.


Hoppade lite snäva vägar vilket är vår sämsta sida. Jackpot väljer gärna sin egen väg och jag faller in i svängen. Det blev lite så idag då han var väldigt laddad men väl på hindret var han rak och på plats så det gjorde inte så mycket.

Sedan la vi till en rak linje 21,5 (5 språng) som vi red på sex fram till slutet då vi tog den normalt på fem.

Han var helt fantastisk även där. Jag har fortfarande väldiga problem att komma nära honom i språnget då han skjuter mig långt från sadeln. Det är också det jag tänker mest på nu. Men det blir nästan mindre bra ju mer jag tänker på det...konstigt?


Underbara häst!


Imorgon hörde jag ryktas om att det blir bana. Då ska jag försöka få in en film också.   


Så här såg banan ut:


          


Av Frida Rännar - 18 november 2010 18:15

...Får jag åka och vara med min underbara häst!

Ikväll ska vi trimma. Det står tempoväxlingar i avslappnad form på schemat!


  

Av Frida Rännar - 18 november 2010 17:45


http://www.ride-with-style.se/



  


Jag är med och tävlar hos:

www.norrlandsryttaren.blogg.se


Svaret på frågan: Röd och Marin


Var med du också!

Av Frida Rännar - 18 november 2010 17:30

Igår blev det en ofrivillig vila för Grå.

Tanken var att jag skulle rida innan träningarna körde igång men annat dök upp och det blev för sent. Han var nog lika nöjd över det. Fick skritta en sväng.


Nu är han iaf. nyklippt och jag kan köra på i vanlig ordning igen. I tisdags red jag markarb. i ridhuset. Han var gudomligt fin!

Mycket skänkelvikning och försökte få ner honom i formen. Jätte jobbigt tyckte han själv.


Ikväll ska vi trimma vidare på formen och rakriktning. Jag kommer nog ha en laddad häst på träningen i helgen. Han har varit ifrån hoppningen i två veckor.   


  



 

Tävling 130 cm Umeå Ryttarförening 

Av Frida Rännar - 16 november 2010 19:30

Alla har nog vid det här laget både hört och sett hur bra det gick för Linn och Ronja i helgen på Strömsholm.


Vi åkte dit HELT utan förväntningar på någonting och fick åka hem överlyckliga.


Ronja har varit i sitt livs form i helgen. Taggad, framåt och jätte positiv.


Resan ner gick bra men det tog 12 timmar i snökaoset. Många lastbilar som satt fast och vi blev fast själva i kö vid ett tillfälle en längre stund.

Ronja fick komma ut och promenera i Gävle för att hon inte skulle stelna helt och hållet.

Första rundan gjorde hon på Torsdagen. Felfritt och rosett!

Första kvalomgången gick på lördagen så under fredagen kunde vi bara slappa runt. Slutade som 2:a i kvalet då det var en ren stilbedömningsklass av närmare 30 st b-ponnier. Självklart vidare till Finalen..


Finalrundan gick super! Det var ingens tilbedömning utan nu var det en helt vanlig klass. Gjorde en fantastisk grundomgång och vi bestämde oss för att satsa på en felfri omhoppning. Sagt och gjort och hon slutade 5:a!

Riktigt kul var det och lite smått roligt att de som kom före henne var nästan alla SM ponnier sen flera år tillbaka.

  


Fantastiskt underlag dom har där måste jag säga. Tävlingarna som har pågått från 07.30 på morgonen till sena kvällen och inte en enda gång under helgen har dom behövt göra annat än att mocka skit från underlaget- helt otroligt vad det höll bra!


En helt klart lyckad resa har vi haft och vi gör gärna om det nästa år   


Ikväll blir det pyssel med min Lilla Grå. Igår höll han nästan på att dö av sällskapssjukan när jag och Jocke var där.

Han ska klippas och badas, det ska smörjas och putsas och jag ska RIDA (det bästa av allt!)

Förövrigt var han superfin igår också när jag red.. Blev dock ingen lång tur eftersom han ser ut som en teddybjörn.


Återkommer...


Av Frida Rännar - 9 november 2010 20:15


Då har jag trillat in igen..


Det har minst sagt hänt saker sen jag var här sist. Och ändå är det inte så väldigt länge sen.


Vi har hunnit avklara årets sista tävling i Luleå och den gick Prima fint!

Första rundan 120 cm hade vi ett pet som jag helt och hållet får ta på mig själv. Satt kvar i handen för mycket mot en murlåda som jag fick för mig att han skulle titta på vilket han inte gjorde alls. Han övervinner hindret men måste ha kickat ut bakbenen i landningen. Min morbror fotade och enligt fotot så är jackpot iaf 15 cm över hindret (taget bakifrån). Lite komiskt men bommen låg på backen.

Samma dag 130 cm och jag gick in för att rida felfritt i en bed. A:0. (tidshoppning). Sagt och gjort, han var jätte duktig och det kändes fruktansvärt enkelt vilket för mig är den bästa känslan! gl-A-d!   


Sista dagen startade vi 125 cm. Jackpot var fortfarande jätte laddad men jag hade fortfarande inte känslan för att satsa utan ville mer få en bra runda.

När känslan var så bra i början på banan så la jag upp tempot lite till. Tyvärr så var jag inte så klok och gjorde det precis in i en kombination samtidigt som jag hittade ett läge väldigt långt utifrån. Vi "rullade" av bommen i insprånget. TOTALT mitt fel.

Jackpot hoppade super hela helgen. Har aldrig känt att han varit så taggad men ändå gjort så fina språng. Jag har ridit bra förutom dom stora missarna. Hästen har fått massor med beröm från okända människor och även jag. Det är jätte kul! Kunde inte varit en bättre avslutning.


Tiden efter det har vi trimmat vidare och i vinter kommer jag köra stenhård styrketräning. Nästa sikte är för oss Emma- träning kommande helg.


Imorgon kommer det vi längtat så länge på!

Linn, Peter, Linda, Jocke och jag packar lastbilen och Husbilen och redan 08.00 imorgon bitti styr vi mot strömsholm och finalen i mountain Horse pony Cup.

Jag red Ronja igår och hon känns jätte fräsch. Mjuk och fin och väldigt taggad!

Resan kommer bli lång för henne som aldrig rest så långt. Men det ska nog gå bra.


Håll tummarna! Jag ska försöka uppdatera hur det går för oss!

Ovido - Quiz & Flashcards