fridarannar

Alla inlägg under juli 2011

Av Frida Rännar - 25 juli 2011 14:58

Vilken väl anordnad tävling dom hade, verkligen toppenbra!


Lite synd att vädergudarna inte var på vår sida, men jag lyckades med att inte rida i regnet en enda gång. Tyvärr så hade ju ändå underlaget hunnit bli helkasst av allt regn innan.


På fredagen red jag 120 och J var supertaggad. Han var inte alls spänd och tittade inte på något trots titthinder överallt. Han var bara väldigt laddad. Satsade inte alls på tid i omhoppningen utan försökte mest hitta känslan och ridningen. Jag var jätte nöjd! Kom på 7:e plats.


Lördag 120 tidshoppning.

då fredagsrundan kändes så bra så var tanken att rida på lite och ta in vägarna på ganska många ställen. Banan var bra och passade oss.

Tyvärr så känner jag redan på hinder nr 1 att jag inte alls skulle kunna rida dom vägar jag ville då underlaget var slirigt och blött. Jag ändrade snabbt min plan och galopperade på ordentligt istället. Felfritt och slutade 7:a (igen)


vädret verkade bli bättre och solen tittade fram så jag bestämde mig för att starta 130 också. Precis när jag efternanmält mig så kommer det värsta regnet på länge. Det vräkte verkligen ner och åskade! Vilken tur...inte..

Framhoppningen var det sämsta tänkbara. Lera var bara förnamnet. Vi hoppade fram i gyttja och hindrena stod i vattenpölar. Jag trodde aldrig J skulle gå med på det, men han brydde sig föga! Är riktigt stolt över honom. Han som tidigare stenvägrat om det varit vatten innan hindrena och nu var han tvungen att konstant plaska runt i lera.

Jag kunde inte hoppa fram högre än 115 och det kändes sådär när jag skulle gå in.

Tävlingsbanan var dålig den också. Det var stora sjöar av vatten som man var tvungen rida igenom och riktigt tungt på vissa ställen.

Ändå kändes det riktigt bra där inne jämfört med framhoppningen.

Vi gjorde våran bästa 130 runda för i år och han hoppade så fint! Sen i omhoppningen med tre hinder kvar så lägger jag fram handen på en trippel hoppandes mot publiken och jackpot tackar för sig. Jag kickade till honom en gång och jag vet då att han blir sur. Kommer om på samma dåliga distans igen och han viker sig. Lite synd då känslan var så himla bra dit. Men jag är jätte nöjd och stolt över hans runda!!


Sista dagen 125, samma förutsättningar både på framhoppningen och banan. Hästarna var leriga ända uppe på rumpan.

Banans underlag hade blivit ännu lite slirigare och jag fick in till ngn känsla alls. Kunde dock rida alla vägar jag planerat lite tajtare men fick plocka in lite extra språng. Vi rev näst sista hindret då vi kom på tok för nära men klarade jokerhindret. Typiskt men kändes ändå superbra då vi slutade som vi gjorde i 130 dagen innan.


Han har varit så duktig hela helgen och jag är stolt över honom!


Av Frida Rännar - 18 juli 2011 13:38

Har hunnit göra två tävlingar sen sist.


Först var vi i Timrå. Jackpot gjorde nog sin bästa runda någonsin i 120, första klassen. Han var helt avslappnad och jag red lugnt i början trots att det var en tidhoppning. När jag kände att han var väldigt lugn och med mig så red jag på lite till och vi vann klassen.Det var en sån runda som man alltid strävar efter. Det kändes fruktansvärt enkelt.

Dagen efter red jag 120 med ett missförstånd på hinder nr ett som gav ett stopp sen var han klockren hela banan. typiskt.

I 130 var vi jätte laddade och han hoppade fantastiskt fram till en oxer tajt ur sväng där han missförstår mig och seglar förbi på sidan. jag var beredd på att han skulle hoppa så jag fortsatte framåt själv och druttade av. Typsikt igen...enligt mig.


Så i helgen var vi i näset. första rundan 120 cm kändes bra. Det var titthinder överallt och hans värsta hinder (vågplank) redan på försa hindret. Tycker han gjorde det bra, men jag tog det lugnt i omhoppningen. Fick pris iallafall , 13:e plats.

120 på lördagen red jag jätte bra men släpper av lite till hinder nr 3 när han vinglar till och tar inte tag i hindret. Jag fick trycka till honom då jag trodde han skulle stanna så han rev det hindret. Sen var han duktig och felfri i mål. Surt!

130 cm klassen efteråt borde jag aldrig ha ridit. På hinder nr ett ser jag inget avstånd alls och trycker bara benen i magen på honom som att han skulle ta tag i det själv. Han tvärnitar och får panik då han tror jag var arg på honom. Sen var rundan förstörd. Jag borde ha hoppat ettan igen sen gått ut, men jag fortsatte. Han är jätte spoänd och river 2.an Blir superförsiktig på 3:an och hoppar spänt sen drar jag stopp på honom mot fyran då han tar tag i hindret och jag fastnar i handen samtidigt. Så värdelös ridning från mig så det var pinsamt.

tyckte verkligen synd om honom...


Det blev ingen tävling söndag då vi åker till Brunflo på tävling nu till helgen igen.

Därimellan ska jag hinna åka till Piteå och träffa släkten då morfar fyller år!


Linn var också med till näset och red två klasser. Hon vann bägge två med STOR marginal. duktiga dom :)

Hon blir också med till brunflo.


Min älskade bushäst!


 

Välkommen till min sida!


Mitt namn är Frida Rännar. Jag är 27 år och lever mitt drömliv tillsammans med sambon Joakim, sonen Hugo, hunden Alicia och sist men absolut inte minst hästen Jackpot. Här kan du följa mig och min vardag!

Senaste Nytt

Inlägg

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Gästboken

Tidigare år

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards