fridarannar

Alla inlägg under september 2011

Av Frida Rännar - 26 september 2011 12:26

Jackpot har varit en stjärna i helgen!   


Fredag 120 cm.

0:a / 0:a

2.a Placering

 

Lördag 120 cm

0:a

Vi vann!


Lördag 130 cm

0:a

5:e placering

HELT och HÅLLET Jackpots förtjänst till en felfri runda. Jag red jätte dåligt och fick aldrig in något flyt då jag själv missade redan i början av banan. Han ville verkligen vara felfri trots att jag gjorde nästan allt för att ställa till det.

 

Söndag 125 cm

4 fel

Jag håller stenhårt i tyglarna då jag trodde han skulle titta på tigrarna som han tidigare dött av att hoppa över, men så när jag kommer fram till hindret tittar han verkligen ingenting alls. Så där sitter jag fast i handen och det blev alldeles för sent för att lätta av. Vi kommer väldigt nära och han får inte riktigt upp bakbenen och petar bommen.

Mitt fel igen!!


Slutligen så fick vi även DM GULD som topp på en redan fantastiskt helg!

Jag är jätte nöjd över helgen men grämer mig över mina missar att lägga honom väldigt nära hindrena. Det fortsätter vara vårat problem ett tag till antar jag. Men jag ska lägga in ännu mer träning på att få bort det, så förhoppningvis blir det lite bättre till Sundsvall om 2 v.


Gjorde den här helgen med feber i kroppen och har varit väldigt hängig. Det kändes ordentligt efter rundorna då jag var i andnöd och kvällarna har varit hemskt jobbiga då man kommit hem och slappnat av.

Igårkväll efter tävlingen blev det bara värre. Jag som aldrig är sjuk annars har varit förkyld flertalet ggr det här året.

Blev inget jobb idag, endast sängläge.


Bilder från helgen tagna av bästa Jenny

       

Av Frida Rännar - 20 september 2011 21:45


Många av er har säkert redan hört Christian Ohlsson kommentera Gerco Schröders EM-runda som gav Roffe guld, men ni som inte har hört, gör det!


Jag dör vad rolig han är!


”En skarp vänstersväng fram mot nästa hinder i vitt och gult och grönt. Över det, ooh vad lätt! Han ligger i luften som en drake hållen av ett kinesiskt barn. Vad vacker han är. Öhm hästen.”

 

Gå hit.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=179&grupp=16014&artikel=4702151



Av Frida Rännar - 20 september 2011 21:30

  

Så kan man nog ha beskrivit min häst innan klippningen idag. Han har verkligen enormt mycket päls.


Nu är han iallafall klippt från topp till tå och det känns bra att kunna se hans söta ansikte igen bakom allt hår.

Nu har jag också gott om tid för övrigt fixande inför helgens tävling kommande dagar.


Bild från Gunnismark. En smått lurvig J, dock med klippta öron.

 


Här ser ni en lite mer friserad J.

(obs. bilden är inte från 2006 som det står på, det är inte januari och klockan var inte midnatt.)

   

 

Av Frida Rännar - 19 september 2011 22:30


Kvällen blev inte som planerad.

Tanken var att J skulle vila och jag skulle klippa honom. Han fick vila men klippningen får jag ta imorgon.


Resten av kvällen spenderades på Fågelstigen (hos Peter och Linda) med Pizza, massa prat och idol.


Jackpot hemma i Gunnismark sommaren 2007? 5 år.

 

Av Frida Rännar - 18 september 2011 20:00

Vi blev Bjudna på middag på fågelstigen i fredags. Väldigt trevligt! Lördag fm i stallet för hoppträning och Grå kändes superfin. Han var taggad och hoppade fantastiskt bra! Lördag em. Bjöd på en långpromenad och besök hos svärmor för att sedan fortsätta med en mysig hemmakväll med god middag och film. Söndag blev en väldigt lugn dag med pyssel i stallet boxbygge inför helgen, som för övrigt gick supersnabbt och bra! Avslutat nu en redan toppenhelg med att inta soffläge för bra Tv och om någon timme bäst av allt få se Roffes EM gulds ritt. Otroligt vad han är bra. Hejja Roffe och hejja Sverige!!

EM

Av Frida Rännar - 14 september 2011 22:15

Ni missar väl inte alla sändningar på Tv från EM?


Första sändningen är nu och jag skulle kunna kika i evigheter. Kan man inte bli Profesionell Hästhoppningstittare (?!)


Hästmagazinet gör ett fantastiskt jobb vilket gör allting mycket roligare också!

Snabba och bra uppdateringar samt supersmidiga länkar vidare till arrangörens hemsida och onlineresultat.







Av Frida Rännar - 14 september 2011 17:30

Som jag tidigare kanske berättat så var årets utomhus SM ett MINST sagt KAOS!


Ingen visste reglerna (inte ens överdomaren) och ingen visste vad alla var där och tävlade om.


Det blev ett avbrott mitt i tävlingen och samling i restaurangen för en genomgång med Lotta Björe....ja...trodde iaf vi och resterande frågandes föräldrar och ryttare. Dom hade förstått att ingen förstod någonting av SM tävlingen då överdomaren var överkörd med frågor. Mötet blev till för att ställa frågor som egentligen inte kunde svaras på. Vi hänvisades till TR (Tävlingsreglementet) där det tydligt stod hur SM skulle gå till. Problemet var bara att det inte alls utfördes efter dom reglerna. Dvs..ännu fler frågetecken??

Mötet gav noll och ingenting annat än nu ännu mer upprörda föräldrar och ungdomar.


Tävlingen fortsatte och vinnare korades i alla kategorier. Stilbedömning hade all avgöran och ryttare med färgade stövlar och håret upsatt i toffs (inte fläta) fick avdrag på poängen och föll därmed i placering.


Då kan man ju fråga sig. Ridsport försvarar sig i den här artikeln (tagen från Hastmagazinet.se) med att "det främjar god ridning". Jag håller med om att stilrent är rätt, men inte sjutton främjar färgen på stöveln eller hur du har satt upp håret god ridning?

I FEI´s reglemente så är det mörka/svarta stövlar som gäller och det är det som Svenska RF vill jobba efter, men man kanske ska ge ungdomarna/barnen en chans att köpa nya stövlar då innan man tar SM medaljen/placeringen ifrån dom?


Dessutom är det synd att SM ska avgöras utan omhoppning och med ynka 0,1 i felpoäng. Med det här systemet blir det aldrig ngn stämning som borde finnas i ett SM. 

Jag håller stenhårt på att stilbedömningen ska finnas med i det vi gör för att locka oss/barnen till bra ridning och för att ge dom något att ta med sig hem och träna på.

 Men Ridsportförbundet har enligt mig gjort fel i att lägga det på ett SM, allra mest SM finalen. Kanske kan man lägga det i förklassen? Det finns redan Mountain Horse Ponnycup där det satsas enbart på stil. Den är fördelad i hela landet på regionala tävlingar och har visat sig vara väldigt attraktiv.

Hoppning för övrigt är ju inte en bedömningssport samtidigt som jag kan tycka att har man tagit sig till SM med sin ponny såär ju bara det ett bevis på att man är på rätt väg med ridningen, även om det finns undantag.


Jag har valt att inte ta ställning i namninsamlingen även om jag vet vad jag tycker, men jag litar på att Ridsportförbundet verkligen tar rätt beslut i slutändan. Och jag kan lova att det inte kan undgått att komma till ytan även hos dom efter årets flopp på Utomhus SM.


Vad tycker ni?




 

Av Frida Rännar - 13 september 2011 21:15


Idag blev det trimm i ridhuset igen då morgondagen blir en vilodag.

Han var superfin även idag och det känns som att jag svävar på moln. Jag vet inte vad som har hänt egentligen, men mitt nya tänk har gjort min "lite" lata häst till en riktig arbetsmyra. Bara av att jag rider själv i ridhuset så känner jag hur mycket han försöker ge för att göra rätt ifrån sig. Det är ju bara några få dagar nu som jag börjat ställa nya krav på honom, men han svarar så himla bra på den ridningen. Hade aldrig trott att det skulle vara så smärtfritt.


Plötsligt så märker jag också att alla problem som jag har haft i vardagsridningen bara sitter som en smäck nu.

Nu gäller det bara att lägga till markhopp ganska snart så vi får in det innan vi faller tillbaka till gamla spåret igen.

Sen får vi se hur han svarar på det här i längden och i hoppningen men hittills är jag verkligen imponerad!


 




Välkommen till min sida!


Mitt namn är Frida Rännar. Jag är 27 år och lever mitt drömliv tillsammans med sambon Joakim, sonen Hugo, hunden Alicia och sist men absolut inte minst hästen Jackpot. Här kan du följa mig och min vardag!

Senaste Nytt

Inlägg

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Gästboken

Tidigare år

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards