fridarannar

Direktlänk till inlägg 4 april 2014

Veterinärbesöket

Av Frida Rännar - 4 april 2014 16:30

Jag hade som sagt redan innan besöket ställt in mig på det absolut värsta. Visste egentligen inte varför jag gjorde det men allting kändes bara hopplöst. Såhär i efterhand vet jag varför jag kände så...


Han gick igenom hela hästen och böjde honom för att utesluta ev reaktioner. Det var tydligt att det fortfarande är muskulärt. Bulan han har på rumpan är en muskel som krampar. Han har inte ont i ryggen men han har väldigt spända ländryggsmuskler.

Det förklarar ju starkt varför han har varit ovillig att röra sig. Känslan av att ha så mycket muskelspänningar som han har ger samma symptom som korsförlamning fick jag förklarat för mig..

Ganska snabbt fick jag då också en förklaring till Jackpots skumma beteende i Sundsvall strax innan vi skulle resa hem. Han grävde konstigt med ena hoven på grusplanen vilket han ALDRIG gör annars. Dessutom var rygg och länd väldigt insjunket och han visade snarlika koliksymptom. Han hade nog drabbats av en mild korsförlamning.. Det kan komma av en mängd olika anledningar men muskeltrötthet är en. Precis vad som hände sista tävlingen vi gjorde i somras när jag kände att något var skumt. Han gick 2 klasser och var klockren samt placerad. I sista och 3.e klassen var han trött och började bete sig konstigt...


Jackpot rör sig luftigt och ser hyffsad ut i kroppen trots detta men jag själv förstår ju nu att han ändå är i sämre skick än man kan tro.

Jag är väldigt petig och känner min häst kanske lite för väl. Han skulle som veterinären säger kunna gå igenom en köpesbesiktning utan anmärkning och många söker inte ens veterinär för vårat tillstånd.


Jag har haft svårt att tro att en häst faktiskt kan ha dessa muskelproblem och det är därför som jag kanske jagat upp mig lite väl mycket. Men när man får förklaringar till mångt och mycket av hästens beteende så måste man våga förstå att såhär kan det vara.


Jag tycker han har samma symptom som sist vi var dit om än lite mer nu. Ett återfall hade vi såklart med i beräkningen då de gäller muskler som han snedbelastat i flera år och som blivit låsta av en alldeles för missanpassad sadel. Han har behövt genomgå många förändringar och det påverkar såklart både positivt på vissa ställen och negativt på andra.

Under tiden han har varit i gång har jag fått känna på och uppleva positiva saker som jag aldrig känt förut så det talar för att vi är på rätt väg, men att det kommer att ta tid att få honom stark på rätt sätt.


För er som undrar så har han fått muskelavslappnande i de större partiena på baken, precis som sist när vi fick en aha-känsla och hästen plötsligt rörde sig som han skulle och framförallt började vilja röra sig ordentligt. Han fick även en Shockwave behandling för att kommer ner på djupet i muskeln. Det fick han inte sist..

Jag studerade noga när han fick muskelavslappnande och han reagerade precis som sist väldigt starkt på den. De bulor som jag varit misstänksam till att det skulle vara muskler började tokvibrera som det ska göra, vilket var skönt att se just för att få förklarat att det är krampande muskler.


Redan när vi kom hem igår så såg han betydligt bättre ut på bakdelen och han var väldigt pigg och glad, om än lite mörbultad...

Jag var även ut till honom för att ta in honom till lunch idag så han kan lägga sig och vila om han vill. Han skrittade på ett helt annat sätt. Ska bli väldigt kul att skritta ut ikväll och känna..


Nu får jag tänka om lite och inte förlita mig på att han känns stark i kroppen. Jag ska försöka träna honom bättre på det han behöver och få honom fint musklad igen. Jag kommer låta honom gå upp en hel del i matväg så han kan lägga på sig mer.

Det är eg. inget som har varit fel i det vi gjort hittills men många tror att muskelproblem är ett lätt fixat problem. I mina ögon är det besvärligare när dom gått såhär länge med det än att behandla en led för som ex en överansträning.


Om 14 dagar åker vi tillbaka för att följa upp och ev kanske behöver rikta in oss på plan B. De viktigaste för mig var att få föra diskusionen med en person som vet vad han pratar om och få hjälp att lägga upp en plan.

Så nu vet ni hur läget är.. Det blev väldigt långt, men många undrar just kring detta och jag vill uppmana alla att vara lyhörda på sina hästar. Det kanske inte är alla hästar som springer runt med problemen i flera år innan det visar sig, som min häst har gjort.


Denna bild är tagen för många år sen och han var då väldigt fin i kroppen. Har den lite som målbild framför oss..

 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Rännar - 16 oktober 2014 17:00

  September har varit en riktigt skitmånad och Oktober verkar inte alls bli till det bättre..   Jag väljer att inte dela med mig av allt som har hänt och händer i vårat liv just nu och därför kommer det eka tomt här tills mångt och mycket har ...

Av Frida Rännar - 17 augusti 2014 20:12

Herregud vad Hugo har växt i sommar!Han står kvar på sina 12 kg, men fötterna har vuxit en halv cm och tröjorna och framförallt byxorna i storlek 86 är nu för små. Vi har idag rensat ut och gått igenom hela hans garderob då vi har behövt köpa en hel ...

Av Frida Rännar - 17 augusti 2014 19:56

Här händer det grejer. Jag har börjat jobba igen efter en underbar semester!Det enda jag har att klaga på var att den tog slut alldeles för fort. I vanliga fall brukar man vara rätt nöjd efter 4 veckor och känna att det ska bli skönt med fasta rutine...

Av Frida Rännar - 7 augusti 2014 20:53


Känslan när man kan paketets kollinr. utantill, innantill och bak och fram!! Som ett litet barn på julafton :) ...

Av Frida Rännar - 25 juli 2014 23:53

Lite bilder från senaste dagarna. [Bild] [Bild] [Bild]

Ovido - Quiz & Flashcards