fridarannar

Alla inlägg den 8 september 2013

Av Frida Rännar - 8 september 2013 22:33

Avslutar denna helg med Wallander. Så synd bara att det går så sent. Man börjar se och sen kan man inte slita sig. Klockan ringer som vanligt 04.50 och vi brukar alltid lägga oss innan 22-tiden. Ikväll får helt enkelt bli ett undantag.

Helgen har varit bra.. Har svårt att tro att det någonsin ska vara motsatsen men ändå..
Familjen har verkligen stått i fokus och vi har hunnit med massor tillsammans.
Igår tog jag en promenad med mamma och Kent ner på stan medans Jocke grejade med bilen. Det som var en mysig, solig och lugn lunch på stan förvandlades snabbt.

Vi skulle gå hemåt igen och passera Åhléns huset då vi ser en tjock hög med folk. Det var omöjligt för oss att ta oss igenom så vi fick snedda av genom Åhléns.
När vi rör oss förbi alla människor så ser vi att det är en Nazistdeminstration.. Tänker inte så mkt mer på det utan väljer att gå vidare.
2 sekunder senare hör vi i ryggen hur det skriker till och folk springer för sina liv. Rakt på oss!!! Jag får panik då jag har Hugo i vagnen och lägger benen på ryggen rakt in i Åhlénshuset. Efter mig har jag en hög med människor som alla är panikslagna.
30 sekunder senare kommer personal och låser in oss på Åhléns. Först då kan jag andas igen och sträcker vagnen till mamma för att själv kunna se genom fönstret på det som sker utanför. Ni alla har väl läst och sett filmer på nätet. Men känslan av vara på plats mitt i händelsen var fruktansvärd. Jag skakade länge av rädsla.
Någon från publiken ropade ut ett fult ord och det blir slagsmål. Både civilpoliser, hundar och poliser ingrep snabbt som tur var. Jag såg 3 personer bli pepparsprejade, flera personer slagna av polisernas batonger och såg även hur nazistgänget vände sina flaggor mot folket och försökte spetta dom som spjut.. Väldigt obehagligt och overkligt att se människor helt utan begränsningar ge sig på andra.

Vi gick stora omvägar hemåt bara för att slippa vara i närheten av dom när dom marscherade ur stan.

Idag söndag har vi fejjat på här hemma. Städat, köpt nytt köksbord, storhandlat, varit på cykeltur mm. Såklart har jag även varit och ridit imorse!

Imorgon är vardagen tillbaka igen!

Ovido - Quiz & Flashcards