fridarannar

Alla inlägg den 20 mars 2011

Av Frida Rännar - 20 mars 2011 20:48


Jackpot har gått jätte fint i helgen och vi har haft det så himla bra!


Första rundan på fredag:

Jackpot börjar med att dra på en pallnit på oxern när vi hoppade fram.

Han var ganska spänd och tyckte verkligen att oxern var läskig.

Jag flöög som en vante och landade tursamt ganska bra. Snabbt upp i sadeln igen och för stunden blev jag väldigt arg och irriterad på honom. Kickade på honom och talade om för honom att det inte var okej att göra så....

Det skulle jag såklart aldrig ha gjort! Han blev helt förtvivlad och jag tog mig inte över oxerna en enda gång till efter det då han tog min tillrättning som att oxern verkligen skulle käka upp honom. Fick styra på ett litet räcke precis innan jag skulle in på banan. Min känsla vid det här laget var ju likamed noll och jag hade nästan gett upp allt hopp om att banan skulle gå bra där inne sen tidigare erfarenheter från tävlingsplatsen.

Väl inne på banan så var han ju suuuperfin! Hoppade alla läskigheter. Felfritt och till omhoppning. Jag vände upp snävt på ett räcke och när jag tog en halvhalt så bjöd han och när jag lättade så väntade han. Det blev verkligen missförstånd. Fick ett stopp (även fast han var påväg över stillastående där ett tag) skrattade och tog om det. Resultat: 4 fel i omhoppningen.


Lördagen:

Framhoppingen gick betydligt bättre även om han fortfarande stirrade ihjäl sig på oxern. Tog den väldigt liten och hoppade upp på räcket ist.

Det var en tidshoppningsklass vilket är till våran fördel då Jackpot brukar koncentrera sig bättre då.

Vi gjorde en kanon runda med en bra tid som såhär i efterhand hade gett en 4:e plats. Hade även kunnat rejsa på lite till om vi inte petat ner hinder nr 5. Jag släppte av lite efter det. Jag var supernöjd över rundan!


Söndag:

Både jag och Jackpot var nog lite sugna på en felfri ritt när vi haft stolpe ut under hela helgen.

Idag hade jag bytt till ett nytt bett då jag kände att jag måste ha ett mildare än pessoat jag rider på om jag ska hålla i honom som jag vill göra. Jag satte i ett tredelat tränsbett med tungfrihet som jag hittat under lördagen i hästshoppen och han älskade verkligen det bettet!

Han var taggad och jag likaså. Felfritt i grunden och jag "safeade" lite i omhoppningen för att inte få stolpe ut sista klassen också. Många felfria och många snabba ekipage hade ridit innan mig.

Slutade på en 3:e plats på min tid som skiljde endast 45 hundradelar från vinnaren..   


Så slutligen kan jag säga att helgen har gått över förväntan! Han känns riktigt bra och det enda som vi måste träna på är min självkänsla. Jag måste få mer tävlingsrutin och våga lita lite mer på honom nu när han blivit mycket mer ridbar.

Just nu är det bästa för oss att tävla tävla och tävla!


Längtar redan till hemmatävlingen om 2 veckor...


Välkommen till min sida!


Mitt namn är Frida Rännar. Jag är 27 år och lever mitt drömliv tillsammans med sambon Joakim, sonen Hugo, hunden Alicia och sist men absolut inte minst hästen Jackpot. Här kan du följa mig och min vardag!

Senaste Nytt

Inlägg

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Gästboken

Tidigare år

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards