fridarannar

Alla inlägg under februari 2011

Av Frida Rännar - 14 februari 2011 22:29

Tog en prommis i ridhuset då det är vilodag idag.

Mockade och pysslade lite. Jackpot var väldigt gosig och hungrig. Man skulle kunna tro att han alltid blir utan mat.

Ändå har väl det aldrig hänt?

På morgonen är han tydligen helt vild i boxen och det kan ju förklara varför det ser ut som att en virvelvind dragit förbi varje dag jag ska mocka.


Bjuder på en härlig sommar bild.

120 cm i somras. Vinst :)


  

Av Frida Rännar - 13 februari 2011 22:59

Men jag måste få säga det igen.

Jag älskar min häst. Han är verkligen det finaste jag vet..och goaste och snällaste (bevisat idag)


Det bli kortfattat ikväll då jag är rätt sugen på att dejta John Blund nu såhär efter en rätt hektisk helg med köksbygge, Gala, Hästar, familj och annat trevligt.


I lördags busade vi i skogen och Jackpot var mer laddad än nånsin.

Lördagskvällen bjöd på Ridsportsgala. Fick helt oväntat ett pris även jag. Tydligen hade jag och vackraste Grå samlat mest poäng i alla 120 starter under året. (konstigt med tanke på att vi inte tävlat under största delen av säsongen) men det kanske tyder på att vi gjort ganska bra ifrån oss dom starter vi hann med?! Glad och kanske mest förvånad över priset iaf..


Uppe tidigt idag för att hoppträna...men hade såklart glömt att det var ridskoletävling. Tillbaka igen i kväll och då jag bestämde mig för att supporta från backen fick Linda, som sådär lite lämpigt hade ridkläderna på sig, rida Jackpot. Det gick jätte bra och hon avslutade med att hoppa 2 hinder i följd. Väldigt kul tyckte Lilla grå och gjorde några bocksprång men Linda satt säkert i sadeln!   Undra vem utav dom som tyckte det var mest kul??


Nu sängen. Tjing!


Ridsportsgalan (taget från ridsportförbundet)

  

Av Frida Rännar - 9 februari 2011 22:12

Fick en reservplats för KM ikväll och det passade ganska bra att han fick "hoppa av sig". Det är ju lugnt nu i 2 veckor innan Emma träningen igen och han får inte bli för spänd under den tiden.


Det var nytt underlag i ridhuset. Innan jag kom till stallet var jag osäker på om jag skulle vara med överhuvudtaget. Men det var inte så farligt alls.

Vi hoppade bana och Jackpot kändes i början precis som han brukar kännas när han får dåligt fäste under fötterna. Men det släppte inte alls för honom och han slappnade av när vi började hoppa.

Han var väldigt lugn och sansad men han var inte riktigt sådär 100 som jag önskat att han skulle vara. Jag var inte heller hundra själv för den delen, vilket säkert var anledningen också.


Han hoppade fint och var avslappnad men vi hade lite problem med en ganska skarp båge där han la sig lite i handen och jag var för sen på att ta igen honom sådet blev trångt och känslan blev kass. Mitt överliv var dåligt kändes det som och vägen blev för rak.

Bågar har ju alltid varit vårat problem då han har så himla stor galopp.


Jag tog om det med tips från Kerstin och då gick det ju superbra   

Känner såhär i efterhand att jag har alldeles för stora krav på lilleman.

Han far ju på allt och oftast felfritt också och ändå är man inte nöjd. Skärpning!


Imorgon rider vi ute, vill inte harva inne för mycket nu när underlaget är nytt..

Av Frida Rännar - 7 februari 2011 21:53

Då var det måndag igen och det innebär skrittdag för lilleman.

Han fick gå nästan 40 min i skritten på halvfart då den är väldigt knölig.

Han fick sig lite bengympa samtidigt.


Imorgon ska vi trimma i ridhuset   


Nu vill vi tävla igen!!

  

Av Frida Rännar - 6 februari 2011 18:08

Gårdagen var toppen!


Klockan hann bli så mycket innan vi var hemma igår och jag var inte det minsta sugen på att sätta mig vid datorn när jag kom hem så jag lägger in filmerna från banträningen idag istället   


Jag är jätte nöjd med båda rundorna. Om jag ska vara lite petig så tycker jag att han var på tok för spänd första rundan, han var alldeles för taggad. Att han var så spänd är helt och hållet mitt fel.

På framhoppningen var det en skugga framför räcket och när jag hoppade det första gången så tittade han till lite men hoppade hindret. Jag klackade på honom efteråt då jag tycker han borde tagit tag i hindret bättre. Och efter det så blev han väldigt spänd och avvaktandes vilket också gjorde att jag tappade känslan och flytet. Jag vet ju att han är alldeles för känslig för impulser... men det är lätt att vara efterklok..

Han var felfri i 120 men inte riktigt på plats.


I 130 hade han slappnat av mycket mer och vi hade bättre flyt. Men jag red på lite för mycket mot hindrena vilket gjorde att han blev lite forcerad och hoppade inte riktigt som jag vill att han ska göra.

Felfritt iallafall och det kändes tokenkelt, vilket för mig är en bra känsla.


Det som känns så himla bra är att J är så glad och positiv och att jag så tydligt känner mina missar.


Idag- söndag.


Massa bus i skogen!

J och Apache tävlade och äntligen fick jackpot visa vad han går för och drog iväg med längder. Riktigt häftigt när underlaget är så bra att man kan släppa på. Och hästarna älskar det verkligen!


Nu lite filmer.

120 cm



130 cm

Av Frida Rännar - 4 februari 2011 22:17

Lilla Grå har idag fått en ny boxgranne. Han blev chockad när han kom in i stallet och hade en nyfiken kompis på andra sidan gallret. Ett pip från Jackpots sida, sen stod dom bara och myste och tryckte mulara mot varandra. Jackpot var lite avis på att kompisen hade en leksak hängandes på sin sida så när han inte kunde vara med och leka med den så gick han till Jocke för att få hans uppmärksamhet.


Det blev lätt motion idag. Longerade honom 30 min inspänd och han var kanonersfin. Lite lång startsträcka men sen riktigt fin!


Nu borde han vara väldigt avspänd inför morgondagens banträning. Hoppas vi får samma känsla som sist.

Men man ska aldrig hoppas på för mycket!


Ska försöka filma imorgon   

Av Frida Rännar - 3 februari 2011 22:02

4 timmar i staller går så himla fort..


Känns som att man bara hinner dit, skyndar sig lite och åker hem. Ändå har jag tillbringat 4 timmar där idag. I normala fall tar en vanlig kväll med vardagsgörat ca 2-3 timmar.


Red igenom honom ordentligt idag. Han var taggad och allt satt på sin plats även idag. Lite ofokuserad till en början..Kanske inte så konstigt med ett ridhus fullt av hästar! Jisses vad trångt det är vissa dagar..


Efter ridningen så tog vi ett rejält schampo-bad. Så nu är han väldigt ren och fin..vi tvättade tom öronen :)


Mockade och gjorde fint till både lilla grå och Ferrox som var i mina händer idag. Tacka vet jag varma skrubbrum när täckena var genomsura idag!


Imorgon är en ny dag med nya händelser!


Nybadad liten Grå

  

Av Frida Rännar - 2 februari 2011 22:40

Då har Lilla Grå fått sina tänder fixade. Han såg bra ut, hade lite vassa hakar då han slarvar lite när han tuggar och inte tuggar fullt ut men annars var det bara bra. Känns iallafall skönt att ha kollat nu inför säsongen.


Åkte tillbaka på kvällen.

Han fick gå 30 min i skritten innan jag longerade honom inspänd ute i padocken. Han tyckte det var lite halkigt (kanske inte så konstigt då han bara går med 2 brodd i trakterna) men skötte sig bra. Avslappnad och fin.. :)


Hade tänkt ge honom ett rejält bad ikväll men i vanlig ordning kom det så mycket annat ivägen. Blev stall-middag och lite snack med en titt på träningarna.

Nytt spån fick han också, så imorgon blir det bad!


Blev toksugen på att hoppa jag med..trots att jag hoppade i helgen..men jag få allt vänta tills på lördag!


Umeå RF 130 cm


  

Välkommen till min sida!


Mitt namn är Frida Rännar. Jag är 27 år och lever mitt drömliv tillsammans med sambon Joakim, sonen Hugo, hunden Alicia och sist men absolut inte minst hästen Jackpot. Här kan du följa mig och min vardag!

Senaste Nytt

Inlägg

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Gästboken

Tidigare år

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards